Spørgsmål og svar

Strømforbruget er i fri konkurrence

Det er alene dit forbrug af strøm, som vi gennem Elforbundet.dk kan opnå besparelser på. De lovpligtige skatter og afgifter samt transport af strøm vil være uændret uanset valg af elselskab. Siden 2016 har det valgte elselskab været forpligtet til at opkræve alle dine udgifter til el samlet. Hvis der i forbindelse med et skifte af elselskab sker et overlap af betalingsperioden vil det gamle elselskab refundere for meget opkrævet i forbindelse med overgangen.

Har du solceller?

Solceller er ingen hindring for at skifte elselskab. Solcelleejere kan derfor som alle andre vælge at skifte til en lavere elpris uden abonnement. For nogle solcelle-ejere kan det være fordelagtigt at planlægge et skifte, så det passer med årsopgørelse af solcelleregnskabet. Tjek selv om dette gælder for dig. I bekræftende fald kan vi sørge for, at en rabataftale først får start, når det passer dig.

Hvad koster 1 kWh el?

Din elpris består af elementer i og udenfor konkurrence. I konkurrence er den rå elpris og abonnementet derpå samt eventuelle gebyrer og tillæg til nettarif, som nogle elselskaber er begyndt at lægge til efter omlægning af elmarkedet, hvor det valgte elselskab pligtes at opkræve alt vedrørende din el. Læs mere her

Du får stadig reduktion i elafgiften, når du har el-opvarmning

Reduktionen i dine elafgifter hidrører de udgifter på elregningen, som altid vil ligge hos din lokale netudbyder, og derfor vil du altid få dette fradrag – uanset hvilket elselskab du vælger. Denne del af elregningen hidrører bl.a. nettarif, offentlige forpligtelser samt den elafgift som du ved el-opvarmning opnår en besparelse på efter de første 4.000 kwt.

Kan jeg risikere at stå uden strøm, hvis jeg skifter elselskab?

Du er altid sikret levering af strøm. Det betyder, at du ved nyindflytning eller overtagelse af en adresse arver adressens tidligere leverandør, når du ikke vælger andet.

Netselskabet har til opgave at vedligeholde og udbygge elnettet samt holde øje med uregelmæssigheder i den enkelte husstands forbrug, klare aflæsning og udskiftning af måler, når tid er. Elselskabet står derimod kun for, at indkøbe den el du forbruger, og her er det den bedste købmand, som kan levere de laveste priser.

Det er frit at vælge nyt elselskab, men dit netselskab vil altid forblive det samme.

Koster det noget at skifte elselskab?

Det er fra statens side blevet bestemt, at danskerne gratis skal kunne vælge elselskab, og at de skal kunne skifte ligeså ofte de vil.

Er det besværligt at skifte elselskab?

Nej, det er ikke besværligt at skifte elselskab. Faktisk lægger du slet ikke mærke til det. Når du først har tilmeldt dig Elforbundet.dk og aktiveret tilbud for rabataftalen, så sker alt omkring skiftet automatisk inkl. opsigelse af nuværende udbyder.

Er der forskel på el?

Det ærgerlige ved at betale for meget for el er, at der ikke er forskel på kvaliteten - det er præcis samme produkt! Derfor er elregningen det perfekte sted at spare. Der er ganske enkelt ingen god grund til at lade være.

Hvor tit kan jeg tilmelde mig nye forhandlingsrunder?

Du kan udfylde formularen på forsiden og tilmelde dig nye forhandlingsrunder, så ofte som du vil. Du deltager som udgangspunkt ikke automatisk i nye forhandlingsrunder, da vi ikke har styr på det enkelte medlems eventuelle bindinger hos elselskaberne. Vi har tidligere automatisk trukket alle med i nye forhandlingsrunder, og selvom accept af ny aftale skal ske af hver enkelt medlem, blev resultatet, at nogle endte med gebyrer for brud på binding hos de elselskaber, som de i mellemtiden selv havde handlet med. Vi anbefaler, at man udfylder igen, når rabataftale for næste kalenderår foreligger den 21. november.

Kan en ny rabataftale få virkning når foregående faste pris ophører?

Det kan den godt. Rabataftalerne følger kalenderåret, og ny rabataftalen kan tilsluttes via udfyldning på hjemmesiden fra og med 21. november. Du kan også altid af informationsmailen som sendes indledningsvis se, hvornår næste rabataftale har start - vi tillader ikke negativ aftalebinding, og skifter ingen automatisk. Hvis du ikke vælger andet, har vi sørget for en udvidet forbrugerbeskyttelse, så man er sikret fortsat levering på en attraktiv variabel aftale, hvorfor man uanset valg gerne skulle fortsætte med at spare.

Kan jeg komme med uanset forbrug?

Alle er velkomne i Elforbundet.dk, og er forbruget på under 20.000 kWh pr. måler om året, vil man kunne blive omfattet af rabataftalen. Skønnes forbruget højere kan leverandøren til rabataftalen afvise den enkelte, men det er ikke givet, at de gør.

Hvad koster transport og afgifter?

Transport og afgifter er poster udenfor konkurrence, og din pris vil være den samme uanset valg af elselskab. Vær opmærksom på at nogle elselskaber er begyndt at pålægge et ekstra håndteringsgebyr for opkrævning af disse, hvilket du dog ikke vil opleve med en rabataftale gennem Elforbundet.dk, idet vi ikke tillader, at bydende elselskaber har skjulte omkostninger eller tvungne gebyrer.

Kan jeg få billig strøm på flere adresser?

Det kan du, blot adresserne tastes enkeltevis via formularen. Vores system vil automatisk registrere, hvilken adresse der benyttes som din primære adresse, og dermed også din fakturaadresse.

Husk at når du tilmelder flere adresser, så skal de oprettes individuelt. (Dog anbefaler vi, at man benytter samme e-mailadresse ved flere tilmeldinger). Har du flere målere på samme adresse, så har du også flere aftagenumre – det er vigtigt at få tilmeldt én gang for hver, for at gøre brug af prisen på hele adressen.

Hvor længe binder jeg mig hos Elforbundet.dk?

Vi tillader ikke binding på rabataftalerne, hvorfor du altid kan skifte igen, når du vil, skulle lysten melde sig.

Kan jeg få reduktion i elafgiften?

Hvis du er blandt de hundredtusindvis af danskere som i dag benytter en varmepumpe, el-radiatorer eller jordvarme, så kan du få reduktion i din elafgift. Læs mere her

Hvor finder jeg Nordpool elbørsens timepriser?

Du kan følge næste dags timepriser her – DK1 er Jylland/Fyn og DK2 er Sjælland/Øerne. Der findes også en masse apps blot søg på elpriser. Elbørsens månedspriser finder du her

KRAV TIL REFUSION VED LADNING AF ELBIL

• Du skal have en indregistreret hybrid- eller elbil.

• Du må ikke allerede have reduceret elafgift grundet f.eks. elvarme, varmepumpe, solceller eller andet. Dette skyldes, at der kun kan refunderes for allerede betalt elafgift.

• Strømmen må kun benyttes til ladning af bilen. Det kræver en indbygget måler i lader/ladeboks, der lever op til SKATs krav.

DU KAN IKKE FÅ REFUSION, NÅR DU HAR SOLCELLER

Der kan kun fås refusion, når der er betalt elafgift af den strøm der lades med. Når egenproduktion indgår i adressens produktion, vil der ikke nødvendigvis være betalt afgift af strømmen brugt til ladning. Du har derfor heller ikke brug for en refusionsaftale

HVORDAN FÅR JEG UDBETALT REFUSION

Du skal tegne en refusionsaftale. Din måler fjernaflæses herefter automatisk, hvorefter SKAT kvartalsvis ansøges om udbetaling af din refusion, som udbetales via kontooverførsel.

Har du andre spørgsmål, kan du altid skrive til info@elforbundet.dk