"Vores 23.000 medlemmer får rabat på deres el - det kan du også få"

Få en billigere elregning – spar penge på el!

Vi er alle afhængige af, at strømmen kan flyde frit fra stikkontakten. Vi kan presse elselskaberne til billig el, og derved spare penge på elregningen. Begrænser vi samtidig vores strømforbrug mest muligt, kan der være store summer at hente. Det handler ikke om at sidde i halvmørke med slukket skærm, men om at bruge sin sunde fornuft, for selv små adfærdsændringer kan betyde meget for, om du får en dyr eller en billig elregning.

Vi har samlet en række gode råd til inspiration - jo mere du kan bruge, jo mere kan du spare.

Spar penge på belysning og lysstyring

Af gode grunde er der brug for elektrisk belysning i hjemmet, haven, garagen mv. Desværre kan det blive til mange penge, når belysning får forbruget af strøm til at løbe. Det anslås at cirka 13 % af en husstands samlede udgift til strøm går til belysning i og omkring hjemmet. Dette har betydning for elregningen, og bidrager samtidig til CO2-udledningen.

I denne kategori har vi sammenfattet en række gode råd til hvordan, du kan reducere dit strømforbrug, og på den måde både spare penge på elregningen og give miljøet en hjælpende hånd. Du kan også finde løsninger, som gør det nemmere at danne sig et overblik over ens strømforbrug, og hvor der kan spares penge.

Spar penge på lysstyring og belysning her

Spar penge på elektronik og IT

Danskerne er blandt de mest flittige brugere af IT og elektronisk udstyr i Europa. Der findes rigtig mange apparater i de danske hjem, og alt lige fra computere, fladskærme og lignende bruger store mængder strøm. Både når de er tændt, men også når de står på standby.

Der er dog hjælp at hente, hvis man gerne vil spare penge på elregningen. Vi har samlet en række sparetips, som kan mindske strømbrugen på dit elektronik, så du både sparer penge, og gavner miljøet.

Strømbesparende computer

Grøn computer

Reducer computerens strømforbrug

Anskaf en energimåler og brug den

Elspareskinne

Printer sparetips

Router sparetips

Spar strøm på dit fjernsyn

Spar penge på el-opvarmning

Som følge af de stigende priser på el og varme, kigger mange danskere imod nye alternative kilder til energi og opvarmning. Der er i dag rig mulighed for at udnytte sol og jordvarme samt vindenergi som alternativ til fossile brændstoffer, og måske endda spare gode penge.

I dette afsnit kan du blive klog på de mange nye former for energikilder, og undersøge om disse kunne passe til dine behov.

Spar penge og strøm med vindmølle - opsæt din egen mini vindmølle

Producer strøm med solceller

Brug jordvarme, anskaf et jordvarmeanlæg

Spar strøm med varmepumpe (luft til luft varmepumpe)

Information om køkken, bryggers og hvidevarer - Sådan sparer du penge

I mange danske hjem er det køkkenet, som danner centrum for familiens daglige aktiviteter. Køkkenet er ligeledes det rum, hvor man finder nogle af de apparater med det største strømforbrug. Det anslås, at fryser og køleskab i sig står for 18 % af en boligs gennemsnitlige strømforbrug.

I denne kategori har vi sammenfattet et par gode råd om, hvordan man vælger den mest energivenlige løsning, når man skal købe nye hvidevarer til både køkken, bryggers ol., og på den måde reducere sit strømforbrug betydeligt.

Køb energivenlige hårde hvidevarer

Spar strøm på køleskab og fryser

Sparetips til køleskab og fryser

Reducer fryserens strømforbrug og spar penge